Începând cu breslele meseriașilor și continuând cu epoca industrială, problema calității a fost abordată din diverse perspective, corespunzător domeniului la care se referea.

Astfel au rezultat diverse documente cum ar fi directivele de achiziții publice ale NASA, sau normele pentru asigurarea calității în industriile aeronautice, militare și nucleare din anii 1960.

Pentru a unifica aceste direcții a apărut standardizarea. Versiunile originale ale standardelor de calitate erau orientate spre asigurarea calității: producție, verificare și controlul calității produselor.  Ele au fost concepute pentru a permite producătorilor să producă în mod consecvent produse mai bune.

Pentru că în postarea anterioară am vorbit de standarde în domeniul calității, trebuie să evidențiem un aspect important.

De cele mai multe ori nu vorbim despre un singur standard, ci despre familii de standarde. Un exemplu în acest sens este familia de standarde ISO 9000 (adoptată și de România prin intermediul Asociației de Standardizare din România -ASRO) din care fac parte:

  • SR EN ISO 9000:2006 – Sisteme de management al calității. Principii fundamentale și vocabular.
  • SR EN ISO 9001:2008 – Sisteme de management al calității. Cerințe.
  • SR EN ISO 9004:2001 – Sisteme de management al calității. Linii directoare pentru îmbunătățirea performanțelor

Pentru implementarea unui Sistem de management al calității (SMC),  acestor standarde li se pot alătura și altele, corespunzător anumitor activități complementare, cum ar fi de exemplu standardele:

  • – SR EN ISO 19011:2003 – Linii directoare pentru auditarea sistemelor de management al calității și/sau mediului;
  • – SR EN ISO/TR 10013:2003 – Linii directoare pentru documentația sistemului de management al calității;
  • – SR EN ISO 10015:2000– Managementul calității. Linii directoare pentru instruire.

Aceste standarde nu fac parte din familia de standarde ISO 9000, dar sunt absolut necesare pentru implementarea unui Sistem de management al calităţii.

Deoarece standardele ISO 9000, respectiv SR EN ISO 9001 (unde SR=semnifică standard românesc; EN=semnifică că a fost preluat din varianta engleză a standardului; ISO=International Standard Organization), sunt standarde generalizate, relativ abstracte, pe parcursul timpului, diferite sectoare industriale au dorit să-și standardizeze interpretări proprii asupra cerințelor specifice. În acest sens un standard des întâlnit este:

  • ISO/TS 16949:2009, Quality management systems – Particular requirements for the application of ISO 9001:2008 for automotive production and relevant service part organizations – care este o interpretare agreată de fabricanții majori de autovehicule, americani și europeni.

Familia de standarde ISO 9000, prezentată anterior a fost elaborată pentru a ajuta organizațiile de orice mărime să implementeze și să conducă eficace sisteme de management al calității.

Standardele din familia ISO 9000 sunt cunoscute ca standarde generice. Ele pot fi aplicate de orice organizație, mare sau mică, în orice sector de activitate, indiferent dacă este o întreprindere de afaceri, administrație publică sau organizație non-guvernamentală.

Cerințele pentru sistemele de management al calității specificate în standardul SR EN ISO 9001:2008 sunt cerințe generale, care se referă la sistem în ansamblul său. Aceste cerințe nu se referă la produse.

Pentru realizarea produselor, cerințele pot fi specificate de clienți, de organizație, ca anticipare a cerințelor clienților, sau prin reglementări proprii sau standarde de produs dezvoltate separat.

4 Responses so far.

  1. […] standardele au familii. Despre varietatea standardelor ISO smartstaff.ro cateva secunde 0 Un articol despre clasifircarea, enumerarea si caracteristicilor standardelor […]

  2. LRQA says:

    Un articol foarte interesant si util.

Lasă un comentariu


  • Abonează-te la newsletter

  • Cautare în site:

  • Contact:

    S.C. SMART STAFF CONSULTING S.R.L. Str. Luceafarului, nr. 6/39 400343 Cluj-Napoca, jud. Cluj Mobil: 0744/646187 e-mail: office@smartstaff.ro
  • Arhiva